Skrivekunstskolen
Skrivekunstskolen
Skrivekunst og kritik som nøgle til personlig udvikling
Skrivekunstskolen (SKS) blev grundlagt af Litteraturcentret i januar 2013 som et undervisningstilbud for unge under 30 år. På SKS arbejder eleverne blandt andet med kreativ skrivning, litteraturkendskab og research, mens en stor del af undervisningen går med praksisnært arbejde såsom konstruktiv kritik, oplæsning og snusepraktikker. Skolen samarbejder samtidig med Litteraturen på Scenen og BORA BORA, hvor eleverne læser op, deltager i workshops og arbejder tværfagligt med for eksempel tekstforfatning til danseforestillinger, m.v.
Som en daghøjskole under Gimle i FO Aarhus har SKS både selvbetalende elever samt (aktivitetsparate) elever, der med bevilling fra kommunen løbende deltager i uddannelsesafklarende samtaler med skolens vejleder. Det er Skrivekunstskolens ambition, at eleverne efter endt undervisning ikke bare forlader skolen som bedre forfattere, men også som stærkere individer, både socialt og fagligt, og måske endda med en afklaring i forhold til fremtidig uddannelse eller job. Målet om at fremme elevernes personlige, kreative og sociale udvikling er i høj grad forankret i konstruktive kritiske læsninger. Eleverne instrueres i, at alle tekster må betragtes og læses som fiktion, også selvom teksterne ofte udspringer af elevernes personlige, hudløst ærlige og måske endda traumatiske oplevelser. Det etablerer et frirum, hvor eleverne kan få afløb for deres følelser i en kunstnerisk/litterær kontekst.
De kritiske læsninger bliver derigennem en tillidsøvelse mellem eleverne, hvor det at have en emotionel ballast ikke er en svaghed, men en styrke. Ved via teksten at kunne udsætte sig selv for
kritik og finde styrken til at gøre sig sårbar træder tekstlæsningens terapeutiske potentiale i kraft. Skolen forsøger ikke at erstatte psykologens praksis, men denne tilgang til kritiksituationen åbner op for et trygt socialt rum, hvor selv elever med angst eller andre sociale og psykiske udfordringer kan opnå større mod og tiltro til egne evner.